fredag 19. juli 2013

Årets første kalver

Årets første småtasser på plass i fjøset. Foto: Henning Bergersen.
I går ble årets to første kalver født, en dag tidligere enn i 2012. Sara var første ku ut i 2013 og leverte tvillinger - en brun kyrkalv og en svart oksekalv. Kalvene kom flere dager for tidlig, så det var helt tilfeldig at jeg ble oppmerksom på hva som foregikk. Jeg jobbet med et gjerde da jeg hørte voldsom rauting oppe i beitet. Jeg tok turen oppover og fant den ene kalven liggende alene øverst i beitet, omgitt av hele kyrflokken. Litt bortenfor i skogen sto Sara og rautet med den andre kalven. Det var tydelig at hun hadde forlatt den første kalven da den andre ble født.

I mangel av en ATV eller liknende må vi i slike situasjoner ty til rå muskelkraft, så jeg bar kalvene gjennom mesteparten av det sølete beitet frem til der skogsbilveien starter og trillebåra er framkommelig. Når den ene kalven var på plass i fjøset, var det opp igjen i beitet og hente Sara og den andre kalven. Etter en strabasiøs ferd fikk vi fraktet alle tre ned til fjøset, hvor alle tre fikk ferskt for og tørt høy til å ligge på. Om noen dager skal de to nykomlingene flyttes ut i kalvehyttene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar